Klíč k rychlému a úspěšnému prodeji či pronájmu bytu
Homestaging, termín, který ještě před deseti lety téměř nikdo neznal, se dnes v realitní branži stal běžným pojmem. Všichni profesionální makléři a realitní kanceláře vám ho nyní nabídnou jako klíčový prvek úspěšného prodeje či pronájmu nemovitosti. Nemovitosti, jež byly upraveny pomocí homestagingu, se nejen prodávají rychleji, ale v mnoha případech i za vyšší prodejní cenu.
1 - Co znamená homestaging?
Zjednodušeně řečeno, homestaging představuje přípravu nemovitosti k nafocení fotografií profesionálním fotografem a k prohlídce potenciálními kupujícími. Byt či dům se upraví tak, aby případní zájemci viděli, co prostor nabízí, a mohli si představit, jak by se v něm žilo. Cílem homestagingu je udělat nemovitost co nejatraktivnější pro co největší počet potenciálních zájemců o její koupi, aby se prodala v co nejkratším čase a za co nejvyšší cenu.
Častý názor majitelů
Majitelé často nesouhlasí s homestagingem, přesvědčeni, že kupující si nemovitost stejně přizpůsobí. Avšak homestaging je spíše marketingovým nástrojem, který má vzbudit emoce a přitáhnout co nejvíce potenciálních kupců.
2 - Kdo provádí homestaging?
Homestaging v České republice již zdomácněl, a existují firmy specializující se na interiérový design, které se zaměřují i na úpravu bytů či domů před prodejem. V Praze a Brně najdete několik takových firem. Stejně tak profesionální realitky a zkušení makléři spolupracují s interiérovými designéry, a často je homestaging zahrnut v jejich provizi z prodeje.
Pokud si nechcete najmout profesionála, lze homestaging zvládnout i vlastními silami. Jednodenní kurz vás naučí, jak jednoduše a efektivně zkrášlit a zatraktivnit byt či dům. A pokud na kurz či akademii nemáte čas nebo nechcete do přípravy nemovitosti na prodej vložit tolik energie, nezoufejte. Připravili jsme pro vás několik jednoduchých rad, jak provést homestaging:
Každá nemovitost, ve které se bydlelo, potřebuje něco opravit či vyměnit, pokud se nejedná právě o novostavbu. Většinou to bývá nová výmalba, vyčištění koberců nebo jejich úplná výměna, čištění a obnova spár u obkladů a dlažby, a v neposlední řadě modernizace některých prvků (nová světla, zásuvky a vypínače atd.).
4 - Ukliďte a odstraňte věci každodenní potřeby
Většina kupujících preferuje prostorné a světlé bydlení. Cílem je tedy ukázat váš byt či dům co nejprostornější a nejsvětlejší. Toho dosáhnete odstraněním všech věcí běžné spotřeby a také většiny doplňků. Přeplácaný prostor působí stísněně, zatímco odstranění úplně všeho může působit neútulně a nevlídně. Je tedy nutné udělat kompromis a několika vhodnými doplňky vytvořit útulný, ale čistý interiér.
UMĚNÍ HOMESTAGINGU
5 - Upravte prostory tak, aby působily útulně a funkčně
Zorganizujte nábytek tak, aby každá místnost měla nábytek dle své funkce. Obecně platí, že příliš velké kusy nábytku prostory zmenšují, proto se doporučují spíše menší sedací soupravy a křesílka, a to pouze tam, kde je to vhodné. Velké prostory lze opticky oddělit třeba koberečkem či policí, aby prostor působil členitěji a nepříliš jednolitě.
6 - Osvětlete prostor a odstraňte tmavé kouty
Okna jsou klíčovým prvkem nejen pro lesk čistoty, ale i pro správnou atmosféru. Odstraňte veškeré zastínění a použijte pouze lehké a elegantní záclony či závěsy.
Ty odhrňte na stranu, aby do interiéru proudilo dostatek světla. Eliminujte všechny tmavé kouty. Pokud světlo na některá místa nedosáhne, neváhejte použít elegantní lampu, která prostor osvětlí.
7 - Vyšperkujte detaily, přidejte barvy a zeleň
Detaily mohou udělat zázraky. Do čistého prostoru přidejte barevný prvek, který zútulní a prozáří. Barevným prvkem může být například červené prostírání, žluté květiny ve váze nebo barevný obraz na stěně. Stačí jeden výrazný detail na každou místnost. Barvy vždy přitahují pozornost, nejen na fotografii v inzerci. Interiéru dodá na svěžesti i zeleň. Svěží, zdravá rostlina či květina v květináči působí přirozeně.
Pozor! Při homestagingu vždy myslete na to, že prostor upravujete ne pro sebe, ale pro co nejširší okruh zájemců. Vynechejte vše osobní.
8 - U domů se zaměřte i na vchod a zahradu
Prodáváte-li dům, první dojem si kupující vytvoří již před vstupem dovnitř. Upravte tedy i okolí vchodu tím, že posekáte trávu, uklidíte kolem vchodu a na zahradě, umyjete dlažbu a vytvoříte pěkné posezení nebo květinovou výzdobu.
9 - Vyberte co nejvšestrannější vzhled
Na prohlídky budou chodit zájemci s různým vkusem, a váš cíl je vytvořit prostor, který se bude líbit co nejvíce zájemcům. Zapomeňte na osobní preference a osobní věci a vytvořte moderní a univerzální prostor, který bude působit světle, prostorně a vyvolá pozitivní emoce.
I když homestaging není vždy jednoduchý a někdy ani levný proces, věřte, že každá investovaná hodina a každá koruna se vám rychle vrátí. Upravený interiér a kvalitní fotografie přitáhnou více potenciálních kupců, kteří nebudou mít prostor pro vyjednávání o ceně. Takže budete mít možnost prodat rychle a za maximální možnou cenu.
10 - Virtuální homestaging
Pokud prodáváte nevybavenou nemovitost a nemůžete provést skutečný homestaging, existuje možnost tzv. virtuálního homestagingu. Jednoduše se vezme skutečná fotografie stavu od profesionálního fotografa a do ní se digitálně implementují úpravy a vizualizuje se budoucí stav.
Comments